Utolsó kommentek

  • 404: japan-trend.blogspot.hu/2014/06/nyarkoszonto-nyeremenyjatek-nyerj-egy.html nyerj egy eredeti kat-... (2014.06.16. 22:45) U-KISS - Standing Still
  • ++ CooL ++: Meg van az összes albuma ês azt kell mondanom hogy yiruma egy zseni....:) (2013.04.26. 22:54) Yiruma
  • foodlfg: @esztokam: Hát ha bekerülnének, akkor talán lenne esélyük... Vannak rajongóik, az igaz. Viszont n... (2012.11.21. 13:30) MTV EMA és Ázsia - Take 2
  • esztokam: @foodlfg: Szerintem érdekesebb, mint az elmúlt két évben jelölt EXILE. A lányok nemzetközi rajongó... (2012.11.21. 12:56) MTV EMA és Ázsia - Take 2
  • foodlfg: áh, az AKB nem érdekes annyira a külföldieknek. De ha valami csoda folytán történne is valami, ak... (2012.11.21. 10:58) MTV EMA és Ázsia - Take 2
  • reiko13: én nagyon szeretem őket,és szerintem nem azért ilyen népszerűek mert a seggüket rázzák,hanem mert ... (2012.11.14. 18:38) 9 pár formás láb
  • esztokam: @Gianni7: én nem merek lelkesedni. Majd ha meghallgattam az egész minialbumot és még mindig tetszi... (2012.11.05. 07:13) S4 - She Is My Girl
  • Gianni7: Teljesen vállalható. Ráadásul ha a fiúk rendesen befutnak Indoznéziában, az szép piacot nyithat ne... (2012.11.03. 22:31) S4 - She Is My Girl
  • Gianni7: Óriási. És szerencsére a japán piacra koncentrálva még a stylistokat is visszafogták. (2012.10.29. 21:43) SHINee - Dazzling Girl
  • Gianni7: Ööö... Hát izé... Ez a feldolgozás elég khm... meredek? Nem találom a jó szót. :D (2012.10.29. 21:33) Comic Boyz - Hey! Ha!, avagy a Ketchup Song Tajvanon
  • wannee/mayaa/du/ yaru (törölt): Amennyiben poénnak szánták, még elmegy :) (2012.10.28. 11:12) Scandal - DobonDobondo no theme
  • Gianni7: Juj, meg kell védenem őket! :) Szerintem semmivel sem rosszabbak (de nem is jobbak) a szépreményű... (2012.10.25. 21:12) BTOB - Irresistible Lips
  • Gianni7: @Zsike Erzsébet Hozsváth: Eredetileg úgy volt, hogy decemberben. Nemrég viszont már olyan hírek is... (2012.10.17. 19:20) Budapest Bollywoodban
  • : És Aamir mikor érkezik ? :O (2012.10.17. 14:35) Budapest Bollywoodban
  • foodlfg: Támogatom! Én még magamra sem szeretek költeni nem hogy még nőkre... :D Egyébként szétröhögtem m... (2012.10.16. 16:32) miss A - I don't need a man
  • esztokam: @foodlfg: ebben a pillanatban jutott a tűréshatárom végére. Az X-faktor is ezzel a számmal csinált... (2012.10.14. 22:41) PSY - GANGNAM STYLE
  • esztokam: Nem volt semmi ez a negyven perc! Egyébként egyet értek. A japánokat látványosan nem érdekli szint... (2012.10.14. 14:59) Amuro Namie - A 20. évforduló
  • foodlfg: Hát azért elég szégyellni való, hogy idáig jutott ez a Gangnam Style őrület. Nagyon jó mutatja n... (2012.10.08. 16:42) PSY - GANGNAM STYLE
  • esztokam: @Gianni7: nem mondod komolyan? és igen, megnéztem. Az egy dolog, hogy nem értek vele egyet, a kövé... (2012.08.23. 09:20) PSY - GANGNAM STYLE
  • Gianni7: Sőt, egy nap arra értem haza, hogy este a hazai tv2-n a Tények című kékfény-bulvárműsorban is róla... (2012.08.22. 18:19) PSY - GANGNAM STYLE
  • Utolsó 20

Címkék

Mutasd meg mindet!

A '70-es évek és a diszkó-korszak - Japánban

2008.07.27. 23:56 | Gianni7 | 4 komment

Címkék: japán diszkó candies 70s pink lady triangle matsuda seiko

Miközben 1977-ben - a diszkóéra kellős közepén - a The Trammps perzselte a Studio 54 színesen villódzó diszkó-padlójának közönségét (Burn Baby, Burn! - Disco Inferno), Japánban már nyugdíjba is vonult nem csak a korszak, hanem máig az egész japán könnyűzene egyik legsikeresebb lánybandája, a Candies. Ahogyan a Bee Gees, a Boney M, vagy a Szombat Esti Láz Travoltája ikonikus alakjai ennek a kornak, úgy a Föld másik oldalán, a felkelő diszkógömb hazájában a Candies és a Pink Lady neve ragyogott magasan a frissen felhúzott felhőkarcolók neonfényénél.
 

 

A különböző amerikai zenei stílusok már korábban is a szigetországban állomásozó jenki kiskatonák közvetítésével jutottak el Japánba. A támaszpontok kerítésein túl elsőként Tokió Shinjuku negyede rendezkedett be a nyugati éjszakai életre. Ennek elmaradhatatlan kellékeivé váltak a zenegépek, sorra nyíltak az "odoriba"-k (tánctermek), míg a bátrabbak lazán csak "go-go club"-ként határozták meg magukat. Jóllehet a törzsközönség az első időkben kizárólag amerikaiakból állt, közben egyre több japán is a soul/R&B rabja lett. A szórakozóhelyek harmada helyi DJ-t is alkalmazott, akiknek értelemszerűen lövésük sem volt arról, mit is kellene a lemezjátszóval kezdeni. A kezdetleges kiállás ellenére azonban hamarosan beindult az üzlet - a japán fülnek szokatlan, sohasem hallott, vibráló ritmusok; divatos, felkapott szórakozóhelyek; gyönyörű japán lányok és a szex-erőszak-drogok veszélyes hármasa semmi máshoz nem hasonlítható atmoszférát teremtett. Ne feledjük, ez az az időszak, amikor a legtöbb itt megforduló amerikai csak egy rövid eltávra jutott át Vietnámból és hamarosan indult is vissza a dzsungel mélyére. A korai diszkó-éveket Shinjuku-ban megélő fiatal japánok váltak később a helyi zene, divat- és művészvilág katalizátoraivá, általuk terjedt el egész Japánban a diszkó, mint stílus

 

 

Méghozzá rekordgyorsasággal. A tengerentúli trenddel párhuzamosan (persze saját ízlés szerint átformálva, mint minden idegen hatást) virágzott, a két országban egyszerre tündökölt, majd egyszerre is múlt ki a diszkó. No de ne szaladjunk ennyire előre. Feltétlenül szólni kell két legendás formációról. A '73-tól '77-ig aktív Candies éppen lecsúszott a fénykorról, inkább előfutárnak tekinthetőek, a stílust Japánban az őket váltó Pink Lady duója emelte a magasba. A Candies lányai (név szerint Ran, Sue és Miki) elsöprő sikert arattak a fiatalok körében, akik a formálódó japán társadalomban egyre inkább a nyugati értékek(?) felé fordultak. Népszerűségük csúcsán szálltak ki a zene világából, "újra egyszerű lányok akarunk lenni" kijelentésük mára szállóigévé vált. Ran és Sue később színésznőként tért vissza, Miki pedig újra zenélni kezdett, de házassága után gyorsan letett énekesnői ambícióiról. Mély nyomot hagytak a japánokban, ha ma bárki a '70-es évekről kérdez, gondolkodás nélkül jön a válasz: Candies és Pink Lady.

 Candies: My Sweet Little Devil

 

Bizony, a Pink Lady. (Itt némi megilletődöttség... Mei és Kei elfoglalta helyét a japán előadóknak fenntartott, belső kis sintó oltárom fő helyén, közvetlenül a '60-as évek oldies-ikerpárja, a Peanuts mellett). A Pink lányok ellenállhatatlanok - elég volt meghallani tőlük a Village People In The Navy-jét, vagy Irene Cara Fame-jét japánul, rögtön beléjük is szerettem. Neheztelnék én kicsit, de nem tudok, amiért angolul énekelték el egyik legnagyobb sikerüket, a Kiss in the Dark című diszkó-opuszt. Uralták a hetvenes évek végét: három év alatt 9 Nr.1 hits, több egészestés mozifilm, készült róluk 35 részes anime, meghódították Las Vegast; reklámozhattak velük bármit, bébiételtől kezdve a rádióig, sampont és instant tésztát - mindegy volt a termék, vitték, mint a cukrot.

 

 

Aztán amilyen gyorsan tűnt elő, tündökölt és bukott el a diszkó, ugyanolyan gyorsan áldozott le a Pink Lady csillaga is. A tehetségkutató versenyen felbukkant lányok menedzserének volt pár szerencsétlen húzása (jótékonykodást színlelve vak gyerekeket használt promóciós céllal, aztán a diákok iskolája közölte, hogy őket a kutya meg nem kereste, nem tudnak semmiről), magukat túlértékelve visszamondták a köztévé szilveszteri műsorát '78-ban, saját show-műsoruk sikerében bízva. A saját műsor elbukott, jövőre pedig már nem hívták őket a megsértett tévések újra. A szűkülő helyi viszonyok láttán Amerikában próbálkoztak. Méghozzá nem is sikertelenül. A Billboard 40-be eddig még csak két japán előadó jutott be, és ebből a Pink Lady az egyik, Kiss in the Dark dalukkal a 37. helyezést érték el, de többé nem sikerült ennél magasabbra kapaszkodni.

 

 

 

Következett az amerikai NBC-n a Pink Lady and Jeff című TV-show, amit beválasztottak minden idők 50 legpocsékabb tévéműsora közé. A vérszegény poénesőt zenés betétek szakították meg, az angolul alig beszélő lányok pedig fonetikus átírásban kapták meg a dalszövegeket és a párbeszédeket. Érzelmileg nagyon megviselte őket ez az időszak, nem értették a környezetüket, nem értették, amit mondatnak velük a kamerák előtt. Aktuális amerikai slágereket énekeltettek velük (Boogie Wonderland), minden epizódban illedelmesen belibegtek kimonóban a színpadra, majd pár ütem után ledobva magukról folytatták. Még azt is nehéz volt kikönyörögniük, hogy legalább egyszer hadd énekeljék el legnagyobb japán sikerüket, az U.F.O.-t. Ha ez nem lett volna elég, a műsor viccei ezt a szintet ütötték:

Jeff: "You girls are the biggest thing in Japan!

Pink Lady: "No, Jeff, the biggest thing in Japan is Godzilla!"

Miután a show megbukott, visszatértek Japánba. Hazai népszerűségüknek sokat ártott, hogy túl sokáig voltak távol, eladásaik meredeken zuhantak, a diszkónak is befellegzett, így 1981-ben hivatalosan is feloszlottak. Utólag ez nagyon jó húzásnak bizonyult. Mivel nem próbáltak meg görcsösen reflektorfényben maradni, a japánok emlékezetébe sikereik csúcsán égtek bele. Számtalan "utolsó" búcsúkoncert, újraegyesülés, néhány új kislemez, és főleg ~ öt évente az éppen tomboló trend szerint újramixelt válogatásalbum. A lányok - a közel ötven körüli lányok - időnként még mindig felbukkannak a tévében, a lassan harminc évvel ezelőtti tánctudásukat is felülmúlva. Kei színészkedni kezdett, Mei pedig tett egy kis kitérőt az Animetal együttesben. Ki nem találnánk, hogy nevezett formáció heavy-metálban utazott...

 

A felsorolásból ki nem hagynám a Triangle lányokat rózsaszín aligruhájukban. Az a nagy helyzet, hogy olyan keresőbarát nevet választottak maguknak, hogy érdemi információt egyszerűen nem találtam róluk. Marad a videó, többet ér minden szónál.

 

Triangle - Zero no marchen 

 

Még éppen elcsípte a diszkókorszak végét Matsuda Seiko 1980-ban, az akkor 18 éves, foglalkozását tekintve kezdő tinibálvány első Nr.1 kislemeze az alábbi Kaze wa Aki-iro volt, amit - tessék kapaszkodni - még 24 követte ZSINÓRBAN! (Összes első helyezést tekintve egyedül Ayumi Hamasaki kisasszony tudta megdönteni ezt a rekordot 2006-ban).

 

 

Az Oya Soichi könyvtár kimutatásai szerint Japán egész történetében nincs még egy híresség, legyen az császár, politikus vagy sportoló, akiről nála több újságcikk született volna. Kiadott albumainak száma lassan a nyolcvanat éri, de itt most nekünk csak az első számít, mert karrierje ha nem is fagyöngy, de a diszkógömb alatt indult. (Hogy micsoda poénjaim vannak. Kicsit gyúrok rá és megírhatom a Pink Lady and Jeff are back! szövegkönyvét)

 

Ha ezek után bárki fejében megfordul, hogy közelebbről is megismerkedne a '70-es japán diszkózenével, az ha mást nem is, de a Pink Lady dupla válogatáslemezét feltétlenül szerezze be.

A bejegyzés trackback címe:

https://otakusound.blog.hu/api/trackback/id/tr29588683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

foodlfg 2008.08.10. 18:24:49

Igazából nekem innen csak a Candies tetszett. Onnan is inkább csak a Yasashii Akuma (My Sweet Little Devil).
Érdekes látni, hogy már ilyenkor is szerepelt angol szöveg a japán dalokban.

Onitsuka Chihiro legújabb DVD-jén énekli a Nagori Yuki című dalt. Mint később kiderült ez is elvileg 70-es évek, bár nem feltétlenül diszkó..
www.youtube.com/watch?v=OOhuqMVTdnc
Viszont nekem tetszik. :D
Elvileg az énekesnő Iruka néven futott.

Gianni7 2008.08.10. 21:08:59

"...elvileg 70-es évek, bár nem feltétlenül diszkó."

De feltétlenül diszkó :)
Ez a Nagori Yuki címú dal épp olyan, mint a diszkókorszak lassú számai. ^_^

.YEZy. · http://asianmovies.blog.hu 2008.08.13. 20:17:43

A Candies első száma és az U.F.O. nagyon ütős. A cikk is nagyszerű, nem gondoltam bele még, hogy ilyen részleteseket is lehetne gyártani.

foodlfg 2008.08.15. 07:43:03

Tényleg jó a szöveg.
Mondjuk a "szex-erőszak-drogok" kissé bulváros, olyan mintha valami batman filmből jönne :P
süti beállítások módosítása