Május végén került megrendezésre Tokió vonzáskörzetébe tartozó Saitama városában az MTV zenecsatorna mára már több évre visszatekintő zenei díjkiosztója az MTV Video Music Awards Japan.
A japán díjkiosztó lényegében a szeptemberben megtartott, hagyományos Video Music Awards japán piachoz idomított változata. Amolyan házi show a japánoknak, ami japán előadókra koncentrál.
Igaz, furcsamód feltűnnek amerikai jelöltek és néha díjazottak is a színpadon, ami kissé ellentmondásossá teszi a rendezvény lényegét. Még pár évvel ezelőtt tajvani és koreai kategóriákat is indítottak, de úgy látszik mostanra letettek az egyébkéntis japán nyelvű show nemzetközibbé tételéről. Így 2009-re a jelöltek között többnyire maradtak a japánok és néhány nyugati előadó.
A VMAJ-t tekinthetjük az eredeti díjkiosztó kistestvérének is, hiszen a japánok lényegében teljesen átvették, japános tökéletességgel (vigyázz általánosítás!) lemásolták az eredeti koncepciót, hogy így egy show keretében valami felhajtást kelthessenek a saját előadóiknak.
Ugyan a japán rendezvény nélkülözi az MTV-s díjkiosztókon megszokott botrányosnak szánt jeleneteket, de a nézőket kárpótolják az amatőr bakik, és az itt-ott feltűnő, az angol nyelv határait feszegető műsorvezetők (bár ez valószínűleg a japánokat nem zavarja).
Érdemes észben tartani a klipek alatt, hogy a VMAJ erősen részlehajló, és a mainstream előadókra koncentrál. Olyan előadóknak, mint például Natsukawa Rimi, esélyük sincs bekerülni a jelöltek közé. Bár, mivel a rendezvénnyel elsősorban a fiatalabb korosztályt célozzák meg, ezért ez talán nem is annyira meglepő..
A következőekben a Saitama Super Arenában megrendezett show japán díjazottjai vesszük sorra.
Best Female Video:
A hatvanas években népszerű amerikai The Supremes formáció minden bizonnyal akkoriban nem gondolta, hogy valaki negyven évvel később a Baby Love daluk feldolgozásával MTV-s díjkiosztón díjat nyer. Amuro Namiének ez sikerült.
Mégpedig nem is akárhogyan, ugyanis egy szuper kis feldolgozást tisztelhetünk a New Look személyében. Szépen ötvözték a Baby Love jellegzetességeit a valamivel modernebb hangzással. Nem mellesleg pedig üde színfoltja volt az énekesnő 60s 70s 80s kislemeze a múltévnek. Ezen a kislemezen -sikeresen- 60-as, 70-es és 80-as évek hangzásával kísérleteztek.
Amuro Namie - NEW LOOK (安室奈美恵 - NEW LOOK) |
Ha Namiét nézzük, akkor azt is gondolhatnánk, hogy az MTV díjkiosztója közvetlenül mutatja egy előadó népszerűségét. Ezt ugyan nem mernénk kijelenteni, de annyi biztos, hogy Amuro Namie karrierje mostanában felszálló ágban van. Múltévben egy díjat gyűjtött be, idén pedig már majdnem hármat. Ezzel ő az egyik legnagyobb nyertese ennek a díjkiosztónak. Ezekből következi, hogy lejjebb egy másik dal kapcsán még találkozhatunk vele..
Best Male Video:
(Aoyama Teruma adja át a díjat Krevának)
A harmincas éveiben járó rapper nem ismeretlen az urban stílusok kedvelőinek körében Japánban, viszont ennek ellenére eddig még nem sokszor láthattuk MTV-s díjátadón a díjazottak közt. Idén az eddigi legrangosabb díját vehette át, ezen kívül 2007-ben pedig elnyerte a legjobb hiphop videóért járó díjat is.
Kreva a szám elnevezését nem bonyolította túl, lényegében kimásolta a japán "ABC" első oszlopát. Reméljük a szöveg azért ennél kreatívabbra sikerült..
(hogy milyen is lett a szöveg, azt SeSamtól tudhatjuk meg, akinek annyira megtetszett, hogy még le is fordította nekünk)
KREVA - a ka sa ta na ha ma ya ra wa wo n (KREVA - あかさたなはまやらわをん) |
Best Video of the Year, Best Group Video, Best Choreography Award:
Ahogy az Exile befejezte a 2008-as évet, úgy folytatja. Ezen a díjátadón kapásból három díjat osztottak ki nekik, amivel egyértelműen ők nyerték a díjazottak versenyét. Habár meg kell említeni, hogy a legjobb koreográfiáért járó díjra senkit sem jelöltek, csak egyszerűen az Exile kapta, így az talán nem tekinthető annyira jelentősnek.
Amuro Namiét is jelölték egyébként az év videójáért járó díjra, amivel együtt három díjat zsebelhetett volna be, de végül nem úgy alakult..
Az Exile ezúttal is hozza a szokásos formáját. Némileg visszafogott koreográfia és lágy hangzás jellemzi a klipet, aminek létezik első része is, csak azért nem kaptak díjat..
Habár a klipek története sablonos, de a kivitelezésük első osztályú, ami talán nem meglepetés a múltévben legnagyobb bevételt felmutató csapattól.
EXILE - Ti Amo Chapter2 |
Best New Artist Video, Best Karaokee! Song:
Akárhogy nézzük, nem a VMAJ a kezdő előadók legfontosabb díjátadója. Nem is szokta felkelteni az érdeklődésemet ez a kategória. Viszont idén sikerült egy érdekes -számomra ismeretlen- új csapatot bemutatniuk.
Egy laza kis nyári dalocska a Life, a rap részeket egész jól eltalálták benne, egyébként viszont kicsit sablonos, de ez lényegében a többi nyertesről is elmondható. Engem legalábbis azok ennyire sem tudtak megfogni.
Ennél a díjnál szépen kibukik, hogy ezen a shown nem is igazán a klipeken van a hangsúly, hiába van minden díj címében ott a video szócska. Ugyanis a Kimaguren klipjén nem sok kiemelkedő dolog akad, ezt a minőséget kb bármelyik előadó tudja hozni.
Egyébként a srácok annyira kezdők, hogy 2005-ben alakultak és már egy minialbumuk is megjelent..
Kimaguren - LIFE (キマグレン - LIFE) (*) |
Best Rock Video:
(Maximum the Hormone átveszi a díjat Crystal Kay-től)
Na végre valami zúzósabb darab, ráadásul az eddigi legjobb, amit a Maximum the Hormone-tól halottam. Az együttes szerintem továbbra sem teljesen normális, és a stílust sem veszi be annyira a gyomrom, de ennek a számnak vannak szerethető pontjai és szerintem az itt lévők közül ez a legegyedibb is. Külön tetszett a dobos lány szóló része, poénos.
Mellesleg ez az első díjuk ilyen díjkiosztón.
Maximum the Hormone - Tsume Tsume Tsume (マキシマムザホルモン - 爪爪爪) |
Best R&B Video:
Ahogy a Best Female Video díjnál utaltam rá, Amuro Namie az R&B díjat is hazavihette idén. Úgy tűnhet, mintha ez meglepetés lenne, de igazából nem így van, ugyanis Namie esetében egészen egyszerű a felállás ennél a díjnál: ahány alkalommal jelölik, annyiszor meg is nyeri. Kész.
Remélem nem veszik fejemet az énekesnő rajongói, de engem a Sexy Girl klipje kicsit Koda Kumi Taboo-jára emlékeztet. Talán a színvilág és egy-két helyszín tehet erről, nem tudom.. Ugyan Kumi klipje sokkal fülledtebb atmoszférával rendelkezik, de azért Namiénél is megcsillan a szexi vonal és a klip hozza az énekesnőtől megszokott koreográfia orientált riszálást is.. Nem rossz.
Tehát Amuro Namie ennyi volt erre az évre, de ne felejtsük el, hogy három komoly kategóriában jelölték őt, amiből kettőt hozott is. Mindeközben az Exile-ról csak kis jóindulattal mondható el, hogy három díjat nyert. Szóval szerintem Namie elégedett lehet a teljesítményével.
Amuro Namie - Sexy Girl (安室奈美恵 - Sexy Girl) |
Best Hip Hop Video:
A vegyes felvágott hiphop csapat egyesül az amerikai rapperrel (+ Pharrell Williams) és egy meglehetősen addiktív számot hoznak össze. Ennek ellenére lehet, hogy sokan szemrebbenés nélkül elmennek mellette, de ha már valaki azon kapja magát, hogy tizedjére hallgatja a számot, akkor szerintem már önmagára veszélyesnek nyilváníthatja.
Az összeállítás Teriyaki részének Verbal tagja vehetett már át díjat múltévben az M-Flo nevű formációban, de Teriyaki Boyzként ez az első díjuk.
TERIYAKI BOYZ - ZOCK ON! feat.Pharrell & Busta Rhymes |
Best Reggae Video:
Na, ez az a klip, amit igazából nem tudtam mire vélni, ugyanis nem látom benne a koncepciót. Han-kun egy japán reggae szamurájt játszik Jamaicából harci fűzőbe öltözött nők között. Szamuráj ősei büszkék lehetnek rá.. (remélem senki sem sérült meg a klip forgatása alatt) Azt viszont nem árulom el, hogy vajon legyőzi-e a főgonoszt. Mindenki nézze végig az igen rövid klipet.
Han-kun egyébként a Shonan no kaze japán reggae formáció oszlopos tagja. Meg is lepett, hogy mit keres itt egyedül, mert igazából a szóló megmozdulásait eddig még nem követtem. A Shonan no kazével együtt már háromszor megnyerték a legjobb reggae kategóriát, idén pedig Han-kun vitte el a díjat.
Előttük nem létezett ilyen díj és most már kezdem az hinni, hogy kifejezetten számukra hozták létre ezt a kategóriát..
HAN-KUN - HOTTER THAN HOT |
Best Dance Video:
Towa Tei számomra teljesen ismeretlen japán DJ, de talán ez nem meglepő, mert a Mind Wall stílusa sem lett a kedvencem. Elsőre még viszonylag érdekesnek is találtam a dalt, viszont többszöri meghallgatás után elkezdett zavarni ez a steril hangzásvilág..
Hatori Miho és Towa Tei sem nyert még díjat MTV-s rendezvényen.
TOWA TEI - Mind Wall feat. Miho Hatori |
Best Video from a Film:
Nem valószínű hogy volt már olyan VMAJ, amin a Remioromen nem volt ott. Ugyan díjat csak 2006-ban a Konayuki dalukkal tudtak nyerni, de eddig mindig ott voltak jelöltként, vagy fellépőként a díjátadón. Idén is felléptek, aztán elvitték a Best Video from a Film díjat.
Azon kívül, hogy nyertek, sok érdekesség nincs velük kapcsolatban. Az lett volna érdekes, ha valami változást is fel tudtak volna mutatni, de sajnos maradt az énekesük (Fujimaki Ryota) jellegzetes, de színtelen vokálja és a szokásos puha rock vonal.
A rajongókat persze ez biztos nem zavarja, meg különben is a dalszövegen van a lényeg -szokták mondani. Nekem viszont a Yume no Tsubomi is csak olyan, mint a legtöbb Remioromen dal..
A szám egyébként a Kansen rettou című járványos-haldoklós filmben kapott helyet.
Remioromen - Yume no Tsubomi (レミオロメン - 夢の蕾) |
Best Album of the Year:
Gianni mester már korábban dicsérte a Mr.Children Esora dalát, illetve annak klipjét, ami tényleg nem rossz. A díjátadón viszont nem a dal volt főszerepben, hanem az együttes múltév végén megjelent Supermarket Fantasy albuma. Ezért kapták a díjat és ezen az albumon található az Esora is.
Nem tudom, hogy tényleg ennyire jó-e az album, mert nem hallgattam, de annyi biztos, hogy eddig nagyon jól fogyott, a japánok szerették, amihez valószínűleg az is hozzájárult, hogy egy veterán együttesről van szó.
Az viszont nem tetszett, hogy Utada Hikarutól nyúlták le a díjat..
Mr.Children - Esora (Mr.Children - エソラ) |
A Blue man grouptól kezdve, pankrátorokon keresztül, a Black eyed peasig (visszatérő vendégek) most is sok nyugati előadó tette tiszteletét a rendezvényen. Általában csak felléptek, vagy díjat adtak át, de volt olyan is, aki díjat nyert.
Utóbbiak szerencsére idén viszonylag kevesen voltak, ami azért jó, mert ez egy japán előadókra koncentráló rendezvény. A nyugati előadóknak ott van az eredeti, "nemzetközi" MTV-s díjkiosztó. Persze nem utolsó szempont a világ második legnagyobb zenei piacán való megjelenés sem, de múltévben, amikor öt komoly kategóriát is külföldiek nyertek, az már kissé kiábrándító volt. Mintha a japánok nem lennének annyira jók..
Az idei VMAJ külföldi nyertesei:
Best Pop Video: KATY PERRY - I Kissed a Girl
Best Collaboration Video: NELLY and FERGIE - Party People
Street Icon Award: Beastie Boys
Egy év múlva újra MTV Video Music Awards Japan, folytatása következik..
Azért a végére én is kiosztok egy díjat, ha már ennyire belejöttünk:
Legjobb videó a nyertesek közül: Kimaguren - LIFE ;)
Utolsó kommentek